Dette er en gang på vinteren 1957-1958, for det er is på Sonskilen i bakgrunnen. Båten var en gave fra Haralds venner til myndighetsdagen i 1958.
Kronprinsen i sin militære uniform bærer sørgebind. Kong Haakon VII døde 21. september 1957, og sørgebånd ble båret i ett år.
(Vestby Historielag, 2002) vet å fortelle,
med foreningsbladet Zoen Water som kilde:
Kronprins Harald var dus med båtbyggerparet da han var på besøk uten av kongen var med.
Kong Olav inspiserte riggingen ganske ofte, lo og spøkte. Da han kom, ropte han ofte: – Fru Johnsen, fru Johnsen, er det noe nytt i dag?
Båten, som dessverre verken vi eller Son leksikon har navnet på, ble belagt med glassfiber og polyester. Dette arbeidet ble utført av folk fra Asker-kanten
På grunn av plastbeleggingen måtte det gjøres flere justeringer. Blant annet måtte dollborene høvles ned før båten målte inn til 5,5-m-regelen.
Riggingen og innmålingen av kronprinsens båt i den nye R-klassen ble gjort på Herbern (liten øy sørøst for Bygdøy i indre Oslofjord, red. anm.)
FOTO: Sturla Strand; fra hans arkiv med bilder fra Son-miljøet på 1980-tallet.
Bildet viser Helene Johnsen, som var med på å bygge båten sammen med sin mann Asbjørn (1891-1979). Her studerer hun et gammelt bilde av ansatte ved hermetikkfabrikken i Son.
Helene regnes som den siste av «båtbyggerfolket» i Son. Hun døde i august 2005, to måneder før hun ville ha fylt 100 år. Helene Johnsen var ekte sonsjente, og den siste del av livet bodde hun på Son eldresenter.
Ifølge Son Leksikon begynte ekteparet sin egen virksomhet på Saga (den nå nedbrente, i Son nord, red. anm.) i 1946, etter å ha arbeidet for andre i noen år, bl.a. i Skjeberg. Her arbeidet de sammen til et stykke ut på 1960-tallet.