Foto: no.wikipedia
(Publisert 06.01.22) Vår side med den eksklusive historien om da Norsk Hydro-gründeren Sam Eyde (bildet) valgte bort en tomt i Son, til fordel for Herøya, er – med god margin – den mest leste gjennom 365 dager på løpende basis.
Per i dag står siden med 2707 visninger, 70 flere enn bare for noen dager siden. Ja, dette er også den siden som har – eller er blant de to-tre som har – flest visninger også i telleverkets kortere intervaller.
Med tanke på hva som var spiren til denne Sam Eyde-historien, og hvordan den «la på seg» underveis til publisering gjennom vårt samarbeid med barnebarnet Stig Eyde:
Et aldri så lite skup dette, på lokal grunn.
På andreplass kommer en sak om oss selv. Om at vi er blant de få nettaviser i landet på «superlokal» basis som har hatt sammenhengende drift så lenge.
OVERRASKELSEN: MOSJØEN MAGASIN
Superlokalt – om enn med en annen vri – er det også på tredjeplass.
Der står, overraskende nok, nemlig Mosjøen Magasin (t.v. åpningsbildet). Også her ser det til å være et betydelig gjenbrukspotensial.
Mosjøen Magasin byr på gamle bilder fra redaktørens hjemby. Et litt uvanlig konsept som oppdateres sak for sak – rettere bilde for bilde – med rause bildetekster.
Alt dette på én og samme side, så langt – og så får vi se hva det blir videre, eventuelt.
TO POPULÆRE VIDEOER
På de to neste plassene kommer to videoer, og viser med dette spennvidden i det vi har klart å bygge opp på relativt kort tid:
Det er «Verden kom sjøveien til Son» på fjerde- (1811 visninger) og «Alex Johannessen – Klubben i Soon» på femteplass (1676 visninger).
Videre nedover «ti på topp-lista» er det små marginer fra sak til sak, såpass at rekkefølgen fort kan skifte fra uke til uke. Så det får vi eventuelt komme tilbake til.