(19.03.21) (LM Forbrukerpuls) Dekkskifte-sesongen nærmer seg. Hvorfor ikke sjekke allerede nå, for å se om du trenger nye sommer-dekk?
Illustrasjonsfoto
Skal du kjøpe nye, er det et par ting du bør tenke på. De varierende veiforholdene i Norge, med mye grov asfalt og ujevne veier, stiller store krav til dekkene vi kjører på.
Mange tenker kanskje at det ikke er så nøye hvilke man velger. Men så fort det blir vått på veiene, vil du merke stor forskjell på gode og dårlige dekk.
– Når du kjøper nye sommerdekk, er det viktig å sjekke at dekket har godt våtgrep, ettersom dette reduserer risikoen for vannplaning. Dekkets våtgrep er tydelig angitt på EU-merkingen som følger med dekket, sier Kjetil Røssel, dekkekspert i Nokian Tyres Norge.
I tillegg til et godt våtgrep, spiller dekkets mønster og mønsterdybde også en viktig rolle i å redusere risikoen for vannplaning. Jo dypere sporene er, desto mer effektivt leder de vannet fra vekk fra mellom dekket og veien, og du beholder veigrepet.
Ifølge loven må et sommerdekk ha en mønsterdybde på minst 1,6 millimeter, men du vil merke at grepet forverres drastisk når mønsterdybden blir mindre enn 4 millimeter. Det er derfor anbefalt å bytte dekk når du kommer under denne grensen.
Må tåle flere årstider
I motsetning til mange andre land, må sommerdekk i Norge tåle mange typer vær. Sommerdekksesongen i Norge kan by på kalde vårmorgener, solrike sommerdager og regnfylte høstdager. Ettersom veiforholdene og temperaturen varierer såpass mye, må et godt sommerdekk i realiteten fungere i tre forskjellige årstider.
– Du bør se etter et dekk som er beregnet for nordiske forhold. Det er ikke alle sommerdekk som kan håndtere de varierende værforholdene vi har her i Norge om sommeren, sier Røssel.
Riktige dekk sparer lommebok og miljø
Desto lavere rullemotstanden til et dekk er, desto mindre drivstoff bruker kjøretøyet. For deg som bileier betyr dette lavere utgifter og mindre belastning for miljøet. Premium dekk har ofte lavere rullemotstand, ettersom de har gummiblanding, dekkmønster og stamme av høyere kvalitet. Kjører du elbil, vil et lettrullende dekk også øke rekkevidden din.
Det finske magasinet Mootori testet dette i nyeste utgave. Der hadde dekket med lavest rullemotstand 0,9 liter mindre forbruk per 10. mil, sammenlignet med dekket med høyest rullemotstand.
– I løpet av levetiden til et dekk, som er omtrent 4 000 mil, vil det beste dekket spare 360 liter drivstoff sammenlignet med det dårligste. Tar vi utgangspunkt i at bensinprisen ligger på rundt 13 kroner, vil dette resultere i 4 680 kroner spart. Med andre ord kan det være både billigere og mer miljøvennlig i lengden å velge et dekk av høy kvalitet og som har lav rullemotstand, forklarer Røssel.